måndag 20 juli 2015

Lite annat pyssel...än trädgårdering!


I går kom vi hem efter en vecka på Gotland. Våra kära grannar har tagit om både katt och växtlighet under tiden. När vi kom hem såg man hur mycket det verkligen hade växt! "Jag går ut imorgon och trädgårderar lite" tänkte jag.

Hur blev dagen idag då? Inget trädgårderande i alla fall!! 
Dottern ska iväg på scoutläger imorgon, tisdag, så förutom att vi haft tid hos optiker, ärende på stan så har det packats upp från Gotlandsresan samt plockats fram, märkt saker och packat ner inför lägret.

När det närmade sig klart och var kväll tänkte jag: "jag hinner ut om i trädgården en runda..."
Då säger dottern:
"Mamma, jag behöver en lägerfilt också, men inte en sådan filt jag redan har..." 
Snabbt sprang jag ner i källaren och letade fram en bit fleecetyg som blivit över (?). Upp igen och klipper till den så den blir hyfsat jämn.
"Så, blir det bra?"
"Jag vill ha ett håll i mitten för huvudet, så jag kan liksom ha den över mig", 
Jag klipper till ett hål i mitten och så prövar hon den.
Då frågar jag: 
"Blev den inte lite stor i öppningen nu?"
och får till svar: 
"Det blir bra!"

Men jag är inte riktigt nöjd...
"Vänta, vi nålar in den lite så kan jag sy lite snabbt..."
Och så prövas det igen...
Dottern: 
"Det blir bra!"
Var på jag svarar:
" Hmmmm, vad säger du om vi använder lite av den bit som jag klippte bort till krage?"
Så klipps det lite och nålar lite till...
Dottern: 
"Tack mamma, det blev en poncho! Syr du det nu då?"
Så här såg det ut nålat

Ner i källaren, fram med symaskin och lite annat. Upp igen och efter lite olika avbrott kom jag igång. Utan mönster. Lite nålar efter hur det satt på dottern. Klipp-klipp och så full fart på symaskinen...
Så här blev den  när den blev klar (ursäkta bildkvalitéen). Tror den får godkänt av dottern.  ;-)

Men i morgon ska jag trädgårdera lite - efter att ha lämnat dotter, varit hos optikern och gjort några olika ärenden...

Inga kommentarer: