lördag 16 maj 2015

Gul och röd lök

Efter två dagar med sommarväder och värme, blev det plötsligt lite kallare och inte lika fint väder. Med tanke på att vi dressat gräsmattan och sått i lite gräsfrön där det var tunnt, så känns det ändå ganska ok med vädret.

Dock har jag ändå lyckats slutföra ett litet projekt med sättlökar. Jag läste om att ett sätt att påskynda sättlökarna var att låta de för gro i pluggboxen. Nu hade jag bestämt mig för att pröva på att odla lite lök i år och var lite rädd för att jag kommit på detta lite för sent. Så jag tänkte att jag inte hade något att förlora och prövade på att låta dem gro lite i pluggboxarna.

 Efter bara någon dag, var det massor av gröna skott i pluggboxarna.
 SÅ det var till att plocka bort locken som skotten slog i "taket " på.

 Hade inte riktigt tid att plantera ut dem just den dagen då jag lyfte av locket, men nu var det dax. Långa fina skott var det på både den gula löken och den röda.

Då var det tid att få ner dem i jorden. Två krukor med den gula löken och en kruka med den röda löken. 
 Några röda lökar hamnade även i krukan där jag har vitlök.


Inga kommentarer: