onsdag 22 april 2015

Lök som i rams-, kinesisk gräs- och vit-

I en av de stora krukorna med japansk lönn har jag även ramslök och aklejor. Ramslök har jag köpt för att de luktar gott, är vackra och smakar gott och är användbart! 
För visst är det underbart när man kommer till skogen en vårdag när ramslöken blommar och känna denna underbara doft. Förra året var vi iväg och plockade så jag kunde göra min egen ramslökpesto samt ramslökolja. I år kan jag nog plocka en del i egen kruka, för efter två år verkar det som om det trivs i krukan. Stora fina blad och små på gång. Även aklejorna trivs och har redan kommit långt.

Även den kinesiska gräslöken har klarat sig. (I den svarta krukan till vänster) I höstas satte jag några vitlök som också har kommit en bra bit upp (längst till höger).
Förra året köpte jag en rabarberplanta och den kommer fint även den.
Jag har även införskaffat några sättlökar som jag tänkte pröva på att odla. Ska sätta dem i pluggboxarna, så de kan etablera sig först innan jag plantera dem i kruka.
På tal om etablera sig och plantera, så är det hög tid nu att plantera om alla mina småplantor (fast det kan man knappt kalla dem längre, små alltså...) i köksfönstret. Nu har jag inhandlat mer jord, så det är bara att ta tag i det!

Inga kommentarer: