onsdag 7 januari 2015

Fynd i rensningen

Igår blev det inte av att jag satte in papper. Jag fortsatte att rensa i köksskåpen och storstädade lite - det hade jag inte hunnit med ordentligt innan jul!
Det var när jag sorterade bland de gamla mattidningarna och kokböckerna som jag hittade några fynd!
Det var som jag ärvt efter min kära mormor som tyvärr gick bort för 3 år sedan. Gamla recepböcker som hon själv skrivit men även några andra tryckta böcker, en bok om Hembakning från 1923, en om Trevligt partymat från 1947, en om hur man skulle baka koka och steka elektrisk från 1952, en om hur man ska frysa in mat från 1957 samt en receptbank som kom med hushållsmaskinen.
Hembakning från 1923, med mindre politiskt korrekt namn på något recept samt rekla, där man hänvisar till att man är en god husmor och att "Den slösaktige handlar var som helst, alla andra handlar kooperativt!"
Festligt party med Femina-mat från 1947 med tips på menyer så som damlunch, herrmiddag, student, bröllop, bridgesupé mm. Avslutas med små tips och råd för vin och spritservering.

 En bok om hur man ska baka, koka och steka elektroniskt från 1952 - till den första elektriska spisen. I inledningen står att läsa att kökets främsta och viktigaste apparat är spisen...

Där fanns även en bok om hur man fryser in matvaror. Det ges tips på vilka kärl man kan använda och vad man bör tänka på.

En liten skatt!!


Inga kommentarer: