onsdag 30 juli 2014

Tomater och lite regn

Igår skördade jag mina första tre tomater - smakade underbart!! I morse skördades ytterligare två...
Det känns om om vi kommer att ha egna tomater nu ett tag framöver - det finns en hel del gröna som bara väntar på att bli gula och röda. 
Tänkte även börja leta efter några recept på vad man kan göra med dem - vi har ju en hel del. Mest så man är förberedd så de inte går till spillo. Kanske är det någon som har tips på något bra och gott recept - egen ketchup, tomatsalsa, tomatchutney? Jag är öppen för förslag!

 Det har ju lovats regn ett tag. Igår var jag säker på att det skulle börja regna. Det mullrade och åskade runt om kring oss, men sedan bara drog det vidare - inget regn!
Idag har de LOVAT regn. Det kom några stänk, men de få dropparna hann ju nästan avdunsta innan de nådde marken. De som inte avdunstade å vägen, gjorde det när de nådde den varma marken. Jag var ute och fick några underbara stänk på mig, men nu skiner solen igen...
Regnmätaren lyckades knappt bli blöt och så här våta lyckades våra plattor bli:
Jaja, det är lite skönt med lite lägre temperatur, man får kanske vara nöjd med det lilla. Men jag går här och hoppas på att det ska kommer mer sommarregn. Då kanske jag går ut och dansar naken i det! ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, visst är det härligt när det kommer regn efter en sån här lång och varm period! Jag var ute och cyklade i regnet och sen simmade jag i havet i lite lätt regn.! Härligt!
Grön tomatmarmelad är gott! Det gör man på omogna tomater, så jag brukar göra det av de sista tomaterna som inte hinner mogna innan fristen!
Tips från en hemlig vän! :-)

Anonym sa...

Frosten!!! Skulle det stå såklart!