tisdag 29 juli 2014

MIn odligsstolthet i år!

 Jag har velat prova på att odla aubergin i många år. Något år prövade jag på det (säkert 9-10 år sedan), men hade inget växthus att ha det i och det var ett vädermässigt sämre år, så det blev inget av det...
I år har jag tre plantor som jag drivit upp från frö. Efter att jag flyttade ut dem (drev upp dem i köksfönstret), har de stått i det lilla växthuset som jag fått låna av en granne. Här verkar de trivas riktigt bra - Jag har lyckats få flera frukter få dem!!
Det är inte utan att detta är stoltheten i trädgården i år. Jag tycker inte att jag går och gullar med plantorna eller gör något extra för dem - snarare så att de får sköta sig själv en hel del! Men det tillsammans med det fina vädret och värmen gör väl att de trivs ypperligt.

 Plantan som jag fick den första frukten på - här är det faktiskt bara en frukt (än så länge i alla fall)
På den andra plantan såg jag först två frukter, sen var där plötsligt tre och nu såg jag igår att det är en fjärde frukt på gång (det syns på fotot som en blomknopp lite snett framför den översta frukten)
 På den tredje och sista plantan är det tre frukter på gång.


Inga kommentarer: