söndag 6 juli 2014

Just nu - optimist!

Tänk att för drygt 2 år sedan såg det ut som en liten lerplätt i vår trädgård (det kändes dock som STOR lerplätt) - ingen tillstymmelse till grönt!!! Även om jag ibland inte tycker att det inte riktigt blir som jag vill (och jag vet att saker tar tid, särskilt sådant som växer...) försöker jag vara positiv. 
Jag tog till exempel beslutet att flytta fram min buddleja för att få mer rörelse i höjdled vid hammocken.Framför allt blir jag mer optimistisk när jag tänker på vilken förvandling som skett på dessa två åren.

Ni är inte så många som läser bloggen, men här kommer en snabb historik vad som bland annat skett i trädgården de senaste 2 åren...
Från april till september 2012 hände detta i vår trädgård:
Hela trädgården grävdes upp. Det dränerades bland annat om kring huset, gamla buskar och träd grävdes upp. 
Trädgården skulle jämnas till och en pool skulle i backen.
  Ut mot gatan behöll vi en del av stängslet. Här förbereddes för att rullas ut ny gräsmatta.
 Ett stort håll grävdes i backen och vi göt plintar till staket in till grannen
 Poolen kom på plats, staketet började ta form och växa fram.
 Mur murades för nivåskillnaden och en pergola vid entrén kom upp.
 Växthusets grund och stomme murades upp (ses lite till vänster, ovanför pergolan i bild)
I november 2012 hade mannen reglat upp och lagt det mesta av trädäcket.
 I april-juni någon gång 2013 lades markstenen, samt att "golvet i växthuset blev klart. Växtligheten som jag planterade på hösten vid pergolan börjar ta sig och växa uppför. Jag får ut lite växtlighet i krukor, men det ser rätt bart ut.


Hösten 2013 - vi planterar silverpäron som vi ska spaljera upp, ut mot gatan.
 2014, maj månad. Min älskade hammock är inköpt. Vi linar upp i pergolans "tak" för att det ska kunna slingra sig där - känns som det inte kommer att ske så mycket av det denna sommar. Jag har kommit igång med egen frösådd och börjat planterat ut i krukorna.
Det känns fortfarande ganska kalt i trädgården.
Jag påbörjar spaljera silverpäronen längs med linorna och beskär friskt (till min egen fasa!!).
Igår - det har hänt en hel del i trädgården, på den gröna fronten.
En hel del krukor står utplacerade.

Blandar växter och metall. Bygger på höjden...

Tack för att du höll ut genom detta LÄNGA inlägg. Jag har dock inte tagit med årets stora projekt - uppfarten. Den får komma i ett senare inlägg...

Inga kommentarer: