fredag 7 mars 2014

Mitt lilla olivträd...

I somras fick jag ett olivträd i födelsedagspresent av några vänner. Sedan stod det ute på trädäcket hela sommaren och större delen av hösten.
När jag gick och samlade ihop mina krukor hamnade krukan på trappen för att jag skulle ta in den och förvara den i källaren, tänkte jag. Gick även och tänkte på att krukan kanske var lite i minsta laget, men att det kunde vara lämpligt att eventuellt plantera om den till våren istället.

Det har varit en seg rackare till träd!! För det blev faktiskt så att det inte kom längre än till just den plats där jag satte den på trappen. Där har den stått hela vintern, lite i lä från huset och med mossan över jorden i krukan. När det väl hade hunnit gå ner under nollan i utetemperatur, så vågade jag inte ta in den med risk för att jag kanske skulle chocka den. Så på vinst och förlust fick den stå ute hela vintern.
Igår när jag var hemma och vabbade tog jag mig lite extra tid och gick en runda i "trädgården" och tittade till några av krukorna. Så här såg den ut igår (en dag i tidig mars):
Tycker nog att det är väldigt grön och fin i sitt bladverk...


1 kommentar:

Fröken Grön sa...

Hej fina Lotta! Att du har startat en ny fin blogg har jag helt missat. Nu får jag läsa ikapp mig!

Hoppas allt är bra med dig och de dina. Jag kikar på dina inlägg på Facebook emellanåt. Känns fint att iallafall ha LITE koll, hihi!

Kram från "Norrland"!
/Anna-Karin